Sebeprezentujeme se všichni, všude a každý den

Možná vás občas napadne, že by nebylo špatné, naučit se
správnou rétoriku, držení těla, gestikulaci či mimiku. 

Dokázat pracovat se svým strachem či trémou, když máte promluvit před více lidmi. Jak zaujmout posluchače? Přesvědčit je, mluvit plynule a sebejistě na kameru? Pokud se naučíte ovládat komunikační dovednosti, ostatní budou chtít být jako vy a být s vámi. 

Herec a moderátor, ale dnes hlavně specialista
na komunikační dovednosti Petr Vojnar nabízí způsob, jak
toho všeho docílit. Srozumitelně a na první pohled vlastně
i jednoduše.

Co vás přivedlo k podnikání právěv oblasti vzdělávání?

Když jsem se etabloval jako moderátor a he- rec a prakticky od osmnácti jsem se úspěšně živil sebeprezentací, rétorikou a řečí těla, za- čali za mnou chodit lidé, kteří měli v této ob- lasti problém a potřebovali, abych jim poradil. Ať v osobní rovině nebo je připravit na pra- covní pohovor, prezentaci, prodej a podobně. Tehdy jsem zjistil, že mi to jde a baví mě to, ale hlavně to těm lidem přináší úspěch. Že to řeší jejich problémy. Proto jsem se začal na tuhle oblast soustředit a nějakých deset let ji postupně rozvíjel. Pak přišel čas covidu, kdy jsem začal uvažovat nad dalším směřováním. Myšlenku na svou nynější Akademii jsem sice v hlavě nosil už dlouho, ale potřeboval jsem jí dát širší rozměr, vytvořit z ní komplexní know-how a dát jí něja- ký uchopitelný a komerční rámec.

Založil jste SEBA Akademii. Co se skrývá pod slovem SEBA?

Když jsem vymýšlel název, potřeboval jsem něco krátkého a zároveň jsem chtěl, aby to nejlépe pro mě mělo i osobní přesah. A pro- tože se můj syn jmenuje Sebastian, tak první, co mě napadlo, bylo SEBA. Navíc se ze svých klientů snažím vytvořit sebevědomé řeční- ky. Tak jsem spojil SEB ze sebevědomého a A z akademie.

Co si čtenáři KULTu můžou představit pod slovy „unikátní know-how“?

Když jsem se začal soustavněji věnovat tomu, co dnes provozuji v SEBA Akademii, všiml jsem si, že konkurence to své know-how má vesměs vyčtené z knih, nebo také „naškolené“ a teď to jenom bez zásadní přidané vlastní hodnoty předávají dál. Unikátnost mého know-how je tedy v tom, že jsem vycházel primárně ze své vlastní praxe a věcí, které jsem převzal z teorie, je opravdu minimum. Moje know-how vychází z toho, co jsem zažil, vyzkoušel, kde jsem selhal. A vedle toho je kontakt s mými klienty, kteří mají uni- kátní problémy a já se je snažím vyřešit. Tak- že se mé know-how neustále rozrůstá. Je to kombinace vlastních praktických zkušeností a také už více jak tisíce mých klientů.

Kdo je váš typický zákazník?

Z obchodního hlediska především manažer, obchodník nebo politik, který potřebuje získat dar řeči, aby mohl podle svých potřeb působit na lidi, prodat svůj produkt nebo vést kolektiv – firmu. Pak je tu ale druhé hledisko, a tam může být mým zákazníkem každý, kdo mluví. Chcete například zaujmout, když jdete žádat o prá- ci. Nebo vypadat při pohovoru důvěryhod- ně. Přesvědčit ostatní o svém názoru, něco prodat. To jsou jen ty nejznámější modelové situace. Sebeprezentujeme se totiž všichni, všude a každý den.

Jakou máte s SEBA Akademií vizi do budoucna?

Mým cílem je vytvořit z ní „opravdovou“ formu akademie, kde by po mém boku působili dal- ší specialisté, jako se to v menší míře děje již nyní. Také by nemusela fungovat výhradně jen na obchodní bázi. Rád bych komunikační do- vednosti zpopularizoval jako nauku. Jako pro- blematiku, o které tušíte, že existuje, že má své náležitosti, a vy budete vědět, jak je správ- ně použít v jakékoli komunikační interakci, kterých denně zažíváte desítky, někdy i stov- ky. Že když to uděláte, váš život se radikálně zlepší.